Kilpailumuodot

joukkuesm07 (1)

 

Aktiiviselle harjoittelijalle taido tarjoaa monipuolisen kilpailulajin.

Yksilötasolla kilpaillaan ottelussa eli jissenissä ja liikesarjassa eli hokeissa.

Joukkueet kilpailevat dantai jissenissä ja dantai hokeissa sekä tenkaissa.

Harvemmin nähty kilpailumuoto on yaku soku sotai

Taidokilpailujen historiaa Suomessa

Suomessa on kilpailtu taidossa SM-tasolla vuodesta 1978 lähtien. Joukkuekilpailut alkoivat vuonna 1986, jolloin Suomessa alkoi olla jo sen verran seuroja (7 taidoseuraa), että joukkuekisoja saatettiin järjestää.

Yksilölajeissa miehet kilpailivat alusta lähtien sekä hokeissa että jissenissä. Naiset eivät voineet kisata jissenissä, sillä vuonna 1977 Japanista tulleen tiedon mukaan naiset eivät saaneet harjoitella koboa, joka on otteluharjoite. Tämän idean myötä naiset eivät myös otelleet. Jissenin sijaan naiset kilpailivat Yaku soku sotaissa vuoteen 1982 asti. Vasta vuonna 1992 naiset alkoivat kisata jissenissä. Samana vuonna tuli ohjelmaan myös tenkai.

SM-kisojen lisäksi Suomessa on järjestetty myös pienempiä ns. cup-kisoja. Kilapilulajina on joskus ollut myös ”hokein teko kilpailu”.

Yksilölajit

Henkilökohtaisissa taidokilpailuissa ei ole painorajoja, mutta niissä kilpaillaan vyöarvon mukaan jaetussa ylemmässä ja alemmassa sarjassa. Alle 17-vuotiaat kilpailevat juniorisarjoissa.

Jissen

Kuva Aarne Soininen MM05
Kuva Aarne Soininen MM05

Taido-ottelussa kaksi taidokaa ottelee toisiaan vastaan kilpailusääntöjen mukaisesti. Kilpailijat erottuvat ottelussa kilpailuvyön värin perusteella. Punaista vyötä käyttävä taidoka on aka ja valkoista käyttävä on shiro.

Jissenin kontaktialueena on lantion ja kaulan välinen vartalon alue, osumat päähän on kielletty. Lyöntien ja potkujen lisäksi sallittuja ovat myös jalkasakset, pyyhkäisyt ja erilaiset heitot tai horjutukset.

Ottelualue on 9 x 9 metriä. Otteluaika on useimmiten 2 minuuttia ja mahdollisesti finaaleissa 3 minuuttia. Loppuotteluissa käytetään jatkoaikaa. Ottelu voi loppua myös ennen otteluajan täyttymistä, mikäli toinen ottelijoista saa kerättyä pisteilläänipponin (täysi piste eli ippon= 2 x wazari = 4 x yuko). Pisteitä jissenissä antaa päätuomari, jota avustaa sivutuomari.

Pisteet ja varoitukset

Pisteiden saamiseksi ottelussa vaaditaan hyvää ajoitusta, liikkumista, kontaktia ja puhdasta tekniikkaa. Pisteet jakautuvat seuraavasti: ipponon täysi piste, jossa toteutuu seuraavat kriteerit: unsoku (liikkuminen), sotai (perustekniikka), seiho (oikea osuma kohta), kimegi (kiai) sekägentai (palautus kamaehin).

Wazari on puoli pistettä ja yuko neljäsosa pistettä.

Varoitukset ovat taido-ottelussa lisääntyneet, sillä varoituksilla pyritään pitämään taido-ottelu taidon periaatteiden mukaisena. Varoituksia voi saada rikkeen vakavuudesta riippuen yhden, kaksi tai kolme. Kolme varoitusta johtaa hansokuun (ulosajo).

Taido-ottelussa varoituksia voi saada huonosta tai vaarallisesta tekniikasta, rajan ylityksestä (jogai) tai epäbudomaisesta käyttäytymisestä (esim. näytteleminen, asiattomuudet tai tahallinen satuttaminen). Yleisimmin varoitus tulee kuitenkin huonosta tai puutteellisesta unsokustatai kamaesta.

Genkaku

Taido-ottelun erikoisuutena on genkaku-tilanne, joka symboloi taidon ideoita ja periaatteeita. Siinä taidoka voi osoittaa fyysisen taitavuutensa.

Päätuomari voi määrätä ottelijan genkaku-tilanteeseen. Tällöin ottelija joutuu ottelualueen kulmaan puolustusasemaan. Vastustaja asettuu hyökkäysasemaan puolustajaa kohden. Saatuaan merkin hyökkäävä ottelija ahdistaa genkaku-tilanteeseen joutuneen lähtemään tiettyyn suuntaan, jolloin genkaku alkaa.

Puolustajalla on ottelualueen reunassa 2 metrin levyinen suojakaistale, jolla hänen tulee liikkua. Liikkumiseen hänen tulee käyttää ns. korkeaa unshinia vähintään kahden liikkeen kombinaationa, joka päättyy lyönti- tai potkutekniikkaan. Tähän kombinaatioon hänellä on vähintään noin 6 metriä tilaa, sillä suojakaistaleen ”portti” alkaa 3 metrin etäisyydeltä ottelualueen reunalta.

Hyökkääjän tulee merkin saatuaan ahdistaa puolustaja aloittamaan kombinaationsa jompaan kumpaan suuntaan. Sen jälkeen hän tulee pois suoja-alueelta ja liikkuu alueen ulkopuolella sen suuntaisesti kohti vastakkaista ”porttia” omalla vähintään kolmen tekniikan kombinaatiollaan. Tämän kombinaation tulee sisältää tekniikoita sen-, hen- ja nen -tekniikkaluokista.

Genkaku-tilanteessa osapuolet eivät saa koskea toisiinsa ennen vastakkaista ”porttia”. Tuomari voi antaa jomman kumman ottelijan fyysisestä suorituksesta (ilman osumaa) yukon-arvoisen pisteen ns. lennosta eli ottelu jatkuu keskeytyksettä.

Jos yksi ottelijoista määrätään genkakuun, tulisi tuomarin määrätä toinenkin genkakuun ottelun kuluessa.

Hokei

Kuva Olavi Kurttio SM 2006
Kuva Olavi Kurttio SM 2006

Liikesarjassa eli hokeissa käytetään cup-systeemiä eli kaksi kilpailijaa (aka ja shiro) tekee hokei suorituksen samanaikaisesti ja kolme tuomaria arvostelee paremman lippua nostamalla. Tuomareita on kolme, joten tasapeli ei ole mahdollista.

Hokeissa arvostetaan mm. tekniikoiden puhtautta ja voimaa, asennetta sekä tekniikkayhdistelmien sujuvuutta. Kilpailuhokeissa taidoka voi tehdä perusmuodosta pieniä muutoksia, käyttämällä esim. vaativampaa akrobatiaa. Toisin sanoen taidoka voi tehdä kuperkeikan sijaan voltin tai puolivoltin. Hokein muodon tulisi säilyä silti samana.

Lue lisää hokeista.

Joukkuelajit

Joukkuelajeissa vyöarvojen mukaista sarjajaottelua ei ole. Juniorit voivat olla dantai jisseniä lukuunottamatta mukana joukkueissa.

Dantai jissen

Kuva Aarne Soininen MM 2005
Kuva Aarne Soininen MM 2005

Joukkueottelu käydään kahden viisihenkisen joukkueen välillä. Jokaisella joukkueella on myös joukkueenjohtaja, jonka tehtävä on ilmoittaa tuomareille kuka joukkueesta kulloinkin ottelee. Joskus ottelujoukkueet voivat olla kolmihenkisiä vähäisemmän osanottajamäärän vuoksi.

Ottelualue on sama, mutta jatkoaika ei ole mahdollinen. Yksittäisessä ottelussa voi tulla tasapeli eli hikiwake. Joukkueiden välinen paremmuus ratkeaa viimeistään yksittäisten otteluiden pisteiden avulla.

Kilpailusäännöt ovat suurelta osin samat kuin yksilöottelussa. Erona tästä jokaisella ottelijalla on selässään numero, joka määrittää hänen tekniikkaluokkansa. Ottelijat saavat käyttää kaikkia ottelussa sallittuja tekniikoita, mutta oman tekniikkaluokan käyttämisestä voi saada parempia pisteitä.

Dantai hokei

Kuva Olavi Kurttio EM 2003
Kuva Olavi Kurttio EM 2003

Hokeijoukkueessa on yleensä viisi jäsentä. Joskus joukkueet voivat epävirallisemmissa kisoissa olla kolmihenkisetkin. Ryhmä pyrkii hokeisuorituksessaan yhdenaikaisuuteen.

Tuomareita on kolme ja he arvostelevat suorituksen numeroin. Jos kaksi joukkuetta saa tasapisteet, ratkaisevat päätuomarin pisteet voittajan.

Joukkuehokein muodostelma on vapaa, tosin jäsenten on pysyttävä 9 x 9 metrin alueen rajojen sisäpuolella. Rajan ylityksistä rangaistaan pistevähennyksin.

Tenkai

Kuva Olavi Kurttio joukkoe SM 2001
Kuva Olavi Kurttio joukkoe SM 2001

Tenkaissa viisi ottelijaa eli wakiyakua hyökkää yhtä ottelijaa eli shuyakua kohti, joka kuitenkin onnistuu tuhoamaan vastustajansa. Taistelu on ennalta suunniteltu ja kestää 25-30 sekuntia. Kukin viidestä hyökkääjästä edustaa yhtä taidon perustekniikkaluokista.

Tenkaissa pyritään monipuolisiin tekniikoihin, järkeviin puolustautumisiin ja kolmiulotteiseen tilan käyttöön. Tuomareita on kuusi, yksi jokaista joukkueen jäsentä kohti, ja arvostelu tapahtuu pistein (0-10). Viisi tuomareista arvostelee hyökkääjiä, kukin yhtä tiettyä hyökkääjää, joiden tulee tehdä vähintään kolme oman tekniikkaluokan tekniikkaa. Päätuomari arvostelee kokonaisuuden pistein (0-20). Rajanylityksestä sekä ajan alituksesta tai ylityksestä tulee pistevähennyksiä.

Yaku soku sotai

Yaku soku sotai on harvinainen kilpailumuoto taidossa, sillä se ei ole taidon virallinen kilpailulaji. Suomessa tässä lajissa kilpaillaan ainoastaan opiskelijoiden SM-kisojen yhteydessä.

Yaku soku sotai on kahden taidokan ennalta suunniteltu ottelu. Yaku soku sotain on muistutettava ottelua. Siinä tulee olla unsokua ja tekniikoita mahdollisimman monesta tekniikkaluokasta. Lisäksi täpärät väistöt ja tekniikoiden kombinointi tuovat ottelun tuntua.

Yaku soku sotaissa tehdään kaksi ottelua, jossa kumpikin tekee yhden hyökkäyksen, joka päättyy vastustajan voittoon. Suoritus alkaa seizasta ja päättyy seizaan. Ensimmäinen hyökkääjä antaa merkin ja alkaa ensimmäinen hyökkäystilanne, joka päättyy siis puolustajan voittoon kontaktiosumalla. Ensimmäisen voiton jälkeen palataan keskelle ja aloitetaan toinen hyökkäys.

Suorituksen tulee kokonaisuudessaan kestää 85-95 sekuntia. Kolme tuomaria arvostelee suorituksen. Pisteitä vähennetään ajan alituksesta tai ylityksestä sekä ottelualueen rajan ylityksestä.

 

Moderni japanilainen kamppailu-urheilulaji